سیستوگرافی مستقیم

۱۳۹۶-۰۵-۱۷
سیستوگرافی مستقیم

اسکن برگشت ادرار از مثانه به حالب Direct Radionuclide Cystogram (DRC)

اطلاعات زمینه ای

یکی از مهمترین موارد همراه با عفونتهای ادراری شیرخواران وکودکان وجود برگشت ادرار از مثانه به حالب می باشد. از این اسکن و همچنین تصویربرداری رادیولوژیک VCUG جهت بررسی وجود برگشت ادرار استفاده می شود. معمولاً با افزایش سن بیمار این مشکل خودبخود رفع می گردد. در مواردی که شدید بوده، ضایعه کلیوی ایجاد کرده باشد یا با افزایش سن برطرف نشود بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد. انجام DRC یا VCUG برحسب نیاز هر فرد ونظر پزشک مربوطه برای بیمار در نظر گرفته می شود. با توجه به تفاوتهایی که بین این دو روش وجود دارد ممکن است انجام یکی برای بیمار در نظر گرفته شود. فقط باید توجه داشت که حساسیت DRCپزشکی هسته ای برای تعیین وجود برگشت ادرار بیشتر و میزان اشعه دریافتی بیمار چندین برابر کمتر می باشد. عفونت دستگاه ادراری یک مشکل رایج در جمعیت کودکان است. علائم و یافته های بیماری به خصوص در کودکان خردسال، غیراختصاصی می باشد. نقش ریفلاکس مثانه ای-حالبی در پاتوژنز پیلونفریت به صورت ناقص شناخته شده است. تقریبا ۵۰% بیماران مبتلا به عفونت دستگاه ادراری فوقانی، ریفلاکس مثانه ای-حالبی دارند. اگر عفونت مجرای ادرار تشخیص داده نشده و کاملا درمان نشود، می تواند منجر به افزایش فشار خون و نارسایی مزمن کلیه گردد.جهت بررسی وجود و درجه بازگشت ادرار از مثانه به حالب ها و نیز باقیمانده ادرار در مثانه بکار می رود. لازم به ذکر است که میزان اشعه ناشی از این روش از VCUG رادیولوژیک بمراتب کمتر است ( یک بیستم) بنابراین در اطفال مطلوب است.

مراحل انجام اسکن
ابتدا برای بیمار سوند گذاشته شده ، سپس در زیر دوربین گاما در حین تصویربرداری مثانه با نرمال سالین و کمی ماده رادیوایزوتوپ به تدریج پر شده در حالیکه به صورت دینامیک تصویبرداری انجام می شود. در نهایت از مثانه کاملاً پر شده و در حال تخلیه نیز تصویر گرفته می شود. در صورت عدم همکاری بیمار ممکن است به کودک خواب آور داده شود.

کاربردهای شایع
الف) تشخیص اولیه ریفلاکس در بیماران مؤنث که عفونت دستگاه ادراری دارند
ب) تشخیص ریفلاکس فامیلیال
پ) پی گیری ریفلاکس مثانه ای- حالبی بعد از یک دوره درمان با آنتی بیوتیک
ت) ارزیابی نتایج جراحی آنتی ریفلاکس
ث) ارزیابی متوالی اختلال عملکرد مثانه (به طور مثال مثانه نوروژنیک) از نظر وجود ریفلاکس

آمادگی بیمار
الف) آمادگی قبل از ورود به بخش
معمولا احتیاج به آمادگی خاصی نیست
ب) آمادگی قبل از کاتتریزاسیون مثانه
ت) حدود حجم مثانه بیمار برحسب میلی لیتر طبق فرمول زیر به دست می آید:
حجم مثانه =(سن بیمار بر حسب سال + ۲ ) * ۳۰cc
ذکر این نکته ضروری است که بین سن بیمار و ظرفیت عملکردی مثانه رابطه خطی وجود ندارد.
ث) انتهای زمان پر شدن مثانه معمولا یا به وسیله رسیدن به حجم مناسب برحسب سن بیمار و / یا به وسیله قطع جریان مایع از بطری ( اثر فشار برگشتی back pressure effect) تعیین می شود.

ارسال شده در شکم و لگن توسط Dr.Kazemi | Tags:
error: به حقوق هم احترام بگذاریم !!