درمان کانسر تیروئید با I-131

۱۳۹۶-۰۶-۱۶

این رادیو دارو در درمان سرطان تیروئید و پر کاری تیروئید مقاوم به درمان دارویی، کاربرد گسترده ای دارد و بر اساس مطالعات انجام شده در ۶۰ سال گذشته، عارضه جانبی قابل اهمیتی از آن مشاهده نشده است. قبل از تجویز ید، از بیمار خواسته می شود که به مدت ۴ ساعت ناشتا باشد و مصرف داروهای خاص را نیز قطع کند.

ید رادیواکتیو برای درمان سرطان تیروئید از قدیمی ترین و درمانی ترین ،ید است که برای درمان سرطان تیروئید تثبیت، وهمچنین برای طیف وسیعی از بیماری های خوش خیم تیروئید استفاده می شود. این درمان ها به خوبی وبا میزان موفقیت بالا تثبیت شده است.

درمان ید رادیواکتیو چیست؟

ید رادیواکتیو به عنوان یک رادیو دارو یکی از قدیمی ترین و موفق ترین درمان رادیونوکلئید ارائه شده در سراسر جهان است. جذب طبیعی تیروئید به ید اجازه می دهد تا درمان تیروئید  که غیر تهاجمی است با استفاده از ید رادیواکتیو بسیار هدفمند. ید رادیواکتیو دارای ویژگی های همان ید موجود در مواد غذایی؛ با این حال با ید رادیواکتیو تابش است که آسیب رساندن به  بافت را ساطع می کند. با ید رادیواکتیو است که معمولا به عنوان یک کپسول، بزرگتر از یک قرص پاراستامول معمولی داده شده است. همچنین می تواند به عنوان مایع مخلوط شده با آب تجویز شود. هنگامی که در جریان خون، تیروئید با ید رادیواکتیو برای تولید هورمون های T3 و T4 جذب می کند. تابش که توسط فرسایش ید رادیواکتیو (از بین می برد) به بافت اطراف آن داده می شود، تا زمانی که توسط تیروئید جذب می شود، آن را قادر به ارائه پرتو را به هدف محدود می سازد.
تیروئید  قادر به جذب تمام ید رادیواکتیو  به عنوان یک ظرفیت محدود نیست . این است که چرا قبل از هر درمان با ید رادیواکتیو، یا یک رژیم غذایی کم ید و یاتزریق لازم است برای افزایش تحریک کننده تیروئید هورمون (TSH) برای حداکثر جذب از ید رادیواکتیو در زمان دو تیروئید  قادر به جذب تمام ید رادیواکتیو به عنوان یک ظرفیت محدود نیست. این که چرا قبل از هردرمان با ید رادیواکتیو، یا یک رژیم غذایی کم ید و یاتزریق  برای افزایش تحریک کننده تیروئید هورمون (TSH) برای حداکثر جذب از ید رادیواکتیو، زمان  لازم است. تیروئید ی که ید جذب نمی کند به خارج از خون فیلتر شده و دفع عمدتا از نه طریق ادرار، بلکه از طریق سایر مایعات بدن مانند عرق و بزاق انجام می شود. به منظور به حداقل رساندن تابش اشعه به دیگرقسمت های بدن بیماران، تقاضا به نوشیدن مقدار زیادی مایعات و همچنین ادرار کردن ودوش به طور منظم می شود.

مشاوره حفاظت از اشعه بسته به اندازه تجویز دوز، شامل اقدامات احتیاطی اما معمولی است که متفاوت می باشد.

– نزدیک (کمتر از طول بازو) و طولانی مدت (بیشتر از ۱۰ دقیقه) در تماس با کودکان زیر شش سال و زنان باردار به مدت هشت روز
– نزدیک (کمتر از طول بازو) و طولانی مدت (بیشتر از ۱۰ دقیقه) با بزرگسالان در تماس منظم (به عنوان مثال دوستان نزدیک، اعضای خانواده) به مدت سه روز

– به اشتراک گذاری تخت به مدت پنج روز
این اقدامات احتیاطی به طور معمول می تواند به یک برنامه روزانه بدون مانع بسیار خوب تبدیل شود.

یک فیزیکدان پزشکی می تواند اقدامات احتیاطی معمول قبل از درمان را تجویز کند.

 

پروتکل تیروژن:

پروتکل تیروژن

درمان قطع شیردهی در بیماران قبل از دریافت کننده ید رادیواکتیو:

از آگونیست دوپامین مانند قرص Cabergoline توصیه می شود (مجموعا” چهار عدد قرص) استفاده کنید:

  • یک عدد امروز و یک عدد فردا
  • یک هفته بعد هم مجددا” یک قرص در دو روز متوالی

دو ماه  پس از قطع کامل شیردهی،  بیمار را با قطع لووتیروکسین و در صورت لزوم تزریق تیروژن آمادگی بدهید و با تایید TSH  بالای ml/mIU30  ید را تجویز فرمایید.

 

مشاوره حفاظت از اشعه بسته به اندازه تجویز دوز دریافتی، زمان و فاصله مجاز از اطرافیان متفاوت می باشد.

 

مطلب مرتبط با اسکن سر و گردن: اسکن تیروئید

ارسال شده در درمان توسط Dr.Kazemi | Tags: ,
error: به حقوق هم احترام بگذاریم !!